Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Urk wil zijn sluiswachter terug

14.09 - 08.15 De gemeente Urk vraagt de provincie Flevoland een einde te maken aan het op afstand bedienen van de Urkersluis. Volgens de gemeente is het belangrijk dat er weer een brugwachter komt.
De gemeente heeft een brief geschreven, nadat binnenvaartschip Voorwaarts vrijdag 1 september klem kwam te zitten (niet op de foto) onder de brug van de sluis. De brug ging volgens de ongedeerd gebleven schipper Frits Hoekstra niet omhoog toen de sluis vol liep. Schip en brug liepen hierdoor schade op.

Samen met de Bedrijvenkring Urk (BKU) stelt de gemeente het niet eens te zijn met plannen voor de inperking van de scheepslengte voor in de sluis. Op dit moment mogen schepen tot maximaal 49,5 meter door de sluis varen. Dat dreigt 47 meter lengte te worden. Gemeente en BKU vinden dat de beperking slecht is voor de bedrijvigheid in de buurt.

“De provincie moet ongelukken als in de Urkersluis niet aangrijpen om een lengtebeperking in te voeren voor schepen die door sluizen mogen”, zegt Koninklijke BLN-Schuttevaer, belangenbehartiger van de binnenvaartschippers. Schuttevaer is medestrijder tegen het voorstel van de provincie voor een lengtebeperking.

Het recente ongeluk in de sluis zou volgens de provincie niet mogelijk zijn geweest, als het schip korter was. Het brugdek hoeft dan namelijk tijdens het schutten niet omhoog als het water stijgt, omdat het schip precies in de sluis past. Met het cameratoezicht bij de bediening op afstand is dat moeilijk in te schatten.

Onaanvaardbaar

De belangenbehartiger vindt het onaanvaardbaar dat schippers nu het slachtoffer dreigen te worden van het feit dat sluizen en bruggen op afstand worden bediend. De lengtebeperking zou voor zowel schippers als bedrijven die gebruikmaken van de scheepvaart grote financiële gevolgen hebben.

De belangenvereniging ziet dan liever de sluiswachter terugkeren. Die kan ter plekke de boel beter inschatten. BLN-Schuttevaer vindt dat er ook aan extra veiligheidsmaatregelen geacht kan worden, zoals een elektrisch oog dat ziet of een schip al voorbij de brug is. Zo kan worden voorkomen dat er al water de sluis in loopt.

Tegen het voorgenomen besluit over de maximale scheepslengte kunnen nog tot volgende maand zienswijzen worden ingediend.


Foto Youtube is van een eerder, soortgelijk incident uit 2013 in dezelfde sluis.

Meer Nieuws

Apps

  • Shipping Technics Logistics Kalkar 2017!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store