Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant
gamechanger Banner Scheepvaartkrant
Oleus Banner Scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Vervanging eerste vizierschuif van stuw Driel voor nieuwe ‘kraan van Nederland'

05.09 - 14.45 De eerste vizierschuif van het stuwcomplex in Driel wordt de komende weken vervangen. Dit project volgt op de vervanging van de eerste vizierschuif van het stuwcomplex in Amerongen van de afgelopen maanden.
Het achtereenvolgens vervangen van de zes vizierschuiven van de stuwen in de Nederrijn en Lek, ieder met een gewicht van 270 ton, een diameter van 48 meter en een hoogte van 9 meter, is het meest in het oog springende onderdeel van de grootschalige renovatie van de drie stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek.

De werkwijze rondom het vervangen van de vizierschuif, die eerder werd toegepast in Amerongen, zal in Driel nagenoeg hetzelfde zijn. Voordat de oude vizierschuif uit stuw Driel verwijderd kan worden, is het noodzakelijk eerst weer een tijdelijke keermiddel te plaatsen. Omdat de maten van alle stuwen hetzelfde zijn, kan het tijdelijk keermiddel, dat eerder in Amerongen werd gebruikt, ook in Driel dienst doen. En volgend jaar ook bij de vervanging van de eerste vizierschuif van stuw Hagestein.

Kraan van Nederland

Tijdens de werkzaamheden, die enkele weken duren, neemt het tijdelijk keermiddel de functie van de stuw in Driel, het keren van het water, over. Met stuwcomplex Driel regelt Rijkswaterstaat de verdeling van rivierwater over de Nederrijn en Lek en IJssel. Deze ‘kraan van Nederland' voorziet het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van het land, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen voor voldoende waterpeil op deze rivieren dat nodig is voor een vlotte en veilige scheepvaart.

Siemens Nederland voert samen met consortiumpartners, BSB Staalbouw en DIMCO, dit project in opdracht van Rijkswaterstaat uit. De renovatie is naar verwachting eind 2019 afgerond. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen zal bedienen.

Scheepvaart via sluis

Het stuwkanaal van het stuwcomplex blijft tijdens de vervanging van een vizierschuif volledig gesloten voor alle scheepvaartverkeer. Scheepvaartverkeer maakt in deze periode gebruik van de naastgelegen sluis.

Dit geldt ook in periodes van hogere waterstanden, wanneer de vizierschuiven geopend zijn. Tijdens de vervanging van een vizierschuif is er te weinig ruimte voor schepen om elkaar in het stuwkanaal veilig te passeren. Er is dan slechts één poort, in plaats van twee, beschikbaar. Daarnaast liggen er diverse werkschepen in het stuwkanaal en nabij de stuw, waardoor de ruimte beperkt is.

Meer Nieuws

Apps

  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store