STCBV_17254_Adv_banner_RB_960x200_1.jpg
STCBV | Banner scheepvaartkrant
Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Trajectcontrole op Albertkanaal moet ‘snelheidsduivels’ afremmen

13.07 - 14.35 In Vlaanderen worden de trajectcontroles, die al geruime tijd op de snel- en gewestwegen plaatsvinden, nu ook naar de waterwegen uitgebreid, te beginnen met het Albertkanaal. De maatregel is genomen omdat heel wat schippers de maximumsnelheid van 15 km per uur aan hun laars lappen. Dat meldt de Vlaamse overheidsdienst De Vlaamse Waterweg, die het beheer over de grote waterwegen in Vlaanderen voor zijn rekening neemt.

Jan Schils
De snelheid wordt gecontroleerd bij zes sluizen op het Albertkanaal. Volgens Lilianne Stinissen van de persdienst van de Vlaamse Waterweg is het optreden van de ‘snelheidsduivels’ gevaarlijk, niet alleen voor andere schepen, of ze nu varen of aangemeerd liggen, maar ook voor de oevers van het kanaal. Die kunnen door de golfslag beschadigd worden.

De controles waren zonder dat daaraan ruchtbaarheid was gegeven, al een tijdje bezig. Ze toonden duidelijk aan dat er opgetreden moest worden, aldus de Stinissen. Voorlopig is de procedure nog soft. Schippers die te snel varen, krijgen een mailtje met een waarschuwing dat ze het langzamer aan moeten doen. Van een boete is echter geen sprake, voorlopig althans. “Daarvoor is onze dienst ook niet bevoegd”, aldus Stinissen. De bedoeling is om de schippers te doen beseffen dat te snel varen diverse gevaren inhoudt. Volgens Stinissen zijn er ook proeven genomen op andere waterwegen om dergelijke trajectcontroles uit te voeren.

Bij de zes sluizen op het Albertkanaal, waar de snelheidscontroles over een afstand van 78 km plaatsvinden, gaat het om Genk, Diepenbeek, Hasselt, Kwaadmechelen, Olen en Wijnegem. Daar worden de vertrek- en aankomsttijden van alle schepen aan deze zes sluizen bijgehouden. De gemiddelde snelheid tussen de sluizen mag niet hoger liggen dan 15 kilometer per uur. Vanaf 5 kilometer te snel krijgt de betrokken schipper een mail met een waarschuwing.

Volgens voorzitter Jo Van Duynslaeger van de VBR (Vereniging van Belgische Reders) mislukte enkele jaren geleden een poging om trajectcontrole in te voeren, maar werd de operatie afgeblazen omdat de schippers dat helemaal niet zagen zitten. “Nu kunnen we leven met de snelheidslimiet”, aldus de VBR-voorzitter. Hij wijst er wel op dat schippers dikwijls onder grote druk staan om hun laad- en lostijden te halen. Ze proberen dan tijd te winnen door sneller te varen. Van Duynslaeger geeft toe dat er inderdaad schippers zijn die het niet zo nauw nemen en te snel varen.

Meer Nieuws

  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store