Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Scheepsbouw doorstaat wereldwijde crisis

18.05 - 17.00 De wereldwijde scheepsbouw en -reparatie zit sinds eind 2015 in een zware crisis. In deze sombere omgeving hebben de innovatieve Nederlandse scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers zich in 2016 kranig geweerd. Dat heeft brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology vanmiddag bekend gemaakt.
Nederlandse werven en toeleveranciers boekten in 2016 een omzetverlies van bijna 14 procent, zo blijkt uit het gepresenteerde sectorjaarverslag. In 2015 bedroeg de totale omzet 8,2 miljard euro in 2016 was dit 7,1 miljard. De werkgelegenheid daalde in 2016 van 31.100 naar 29.400 fte’s. En die sanering loopt door tot in 2017.

De vooruitzichten zijn moeilijk in te schatten, aldus NMT. Hoewel gemiddeld de trend krimpend is, zijn er nog steeds nichemarkten waar Nederland (en Europa) het uitzonderlijk goed doen - zoals de megajachtbouw, visserij, marinebouw, het baggersegment en de cruise-industrie (inclusief riviercruisevaart).

Compleet vergroenen

De voorzitter van NMT, Hans Voorneveld: “De Nederlandse maritiem-technologische sector heeft vaker veerkracht getoond en zal ook deze crisis doorstaan. Onze scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers zijn flexibel, innovatief en hebben de oplossingen in huis om de wereldscheepvaart compleet te vergroenen. Onze sector is in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de nakoming van de Parijse akkoorden. Een opdracht aan onszelf, die we graag vormgeven in partnerschap met de overheid. Een eerste aanzet daarvoor is al gegeven door de toekenning van de SDS-regeling voor het toepassen van duurzame technologieën bij nieuwbouw en verbouw van schepen. Technologieën die ook ingezet kunnen worden op de exportmarkten”.

Zeescheepsnieuwbouw

In totaal zijn er in 2016 72 zeegaande schepen opgeleverd (2015: 63). De orderintake betrof 42 schepen (2015: 64 schepen) met een waarde van 642 miljoen euro (2015: 693 miljoen). Het exportaandeel bedroeg 79 procent (2015: 83 procent). De omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2016 3,5 miljard euro (2015: 4,2 miljard euro). De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering is 17.031 voltijds arbeidsplaatsen (2015: 18.005 fte). Daarnaast waren gemiddeld 1.590 fte aan tijdelijke krachten aan het werk bij de maritieme toeleveranciers gedurende 2016. Bij de zeescheepsreparatie bedroeg de omzet in 2016 442 miljoen euro (2015: 562 miljoen). De werkgelegenheid omvat hier 2.020 arbeidsplaatsen (2015: 2.231 fte).

Binnenvaart en visserij

In 2016 werden er voor de binnenvaart en de visserij 116 schepen (2015: 111 schepen) opgeleverd. De orderportefeuille bedroeg per 31 december 2016 126 schepen (2015: 128 schepen). In de sector superjachtbouw zijn er in 2016 zijn 19 schepen opgeleverd (2015: 23 superjachten) met een waarde van 1 miljard euro (2015: 1,1 miljard) en 17 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2015: 28) met een waarde van bijna 1,3 miljard euro (2015: 1,1 miljard). De orderportefeuille betrof eind december 66 superjachten (2015: 72 superjachten) met een waarde van bijna 4,6 miljard euro (2015: 4,2 miljard).

Meer Nieuws

Apps

  • Shipping Technics Logistics Kalkar 2017!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store